Mag mijn verhuurder servicekosten verhogen vanwege stijgende gasprijzen?

Sinds 2021 is sprake van een flinke stijging van energieprijzen. Deze stijging kan grote invloed hebben op uw maandelijkse betaling en/of eindafrekening van uw huur. In deze blog zal worden uitgelegd wanneer uw verhuurder over mag gaan tot huurverhoging en wat u daar tegen kan ondernemen.

Kale huur, servicekosten en nutsvoorzieningen

Het is van belang om onderscheid te maken tussen verhoging van de huur en verhoging van de servicekosten of nutsvoorzieningen. Huurverhoging ziet meestal op de verhoging van de kale huur zelf. Servicekosten zijn vervolgens de kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Naast de servicekosten, kan de totale huur ook bestaan uit de nutsvoorzieningen. De kosten voor gas, water en elektriciteit worden in beginsel bestempeld als nutsvoorzieningen. Deze kosten staan ook wel bekend als GWL (Gas, Water, Licht).

Huurverhoging

In Nederland wordt de maximale verhoging van de kale huur jaarlijks vastgesteld. Dit geldt voor zowel sociale huurwoningen als vrije sector woningen. Alhoewel er een wettelijk maximum geldt voor de huurverhoging van de kale huur, is dit niet het geval voor de verhoging van servicekosten en/of nutsvoorzieningen. De verhuurder mag in beginsel de gemaakte kosten doorberekenen aan u als huurder. Het moet hier wel gaan om de daadwerkelijk gemaakte kosten. Het is namelijk niet toegestaan om door middel van een verhoging van bijvoorbeeld servicekosten, een feitelijke verhoging van de (kale) huur te realiseren. De verhuurder zou dan de wettelijk vastgestelde maximale verhoging van de huurprijs omzeilen. 

Voorschot

Vaak worden de kosten voor nutsvoorzieningen en/of servicekosten betaald door middel van een maandelijks voorschot. De verhuurder is verplicht om hiervan jaarlijks een overzicht te verstrekken met alle in rekening gebrachte servicekosten en nutsvoorzieningen. Dit wordt ook wel de jaarlijkse eindafrekening genoemd. Wanneer uw verhuurder deze eindafrekening niet aan u verstrekt, is hij niet bevoegd om de servicekosten of voorschotten te verhogen voor het nieuwe jaar. 

Als uit de eindafrekening blijkt dat de servicekosten of nutsvoorzieningen hoger zijn uitgevallen, kan de verhuurder de servicekosten of het voorschot voor de nutsvoorzieningen verhogen. De verhuurder moet hierbij uitleggen waarom de kosten verhoogd zullen worden. Wanneer de energie duurder is geworden, moet dit dus ook aantoonbaar te zijn. Als huurder kunt u bewijzen opvragen, bijvoorbeeld facturen.

All-in huurprijs

Wanneer u één vast bedrag per maand aan huur betaalt zonder verdere toelichting van de prijs, is het lastig om vast te stellen wat de kale huur is en wat onder de servicekosten valt. U kunt hierbij als huurder de voorgestelde huurverhoging dan ook dikwijls succesvol weigeren. Doordat de kale huur onbekend is, kan immers niet worden beoordeeld of de verhoging redelijk is. Het is echter wel mogelijk om de verhuurder te verzoeken om een splitsing van de kosten, zodat duidelijk wordt wat de hoogte van de kale huur is, en wat de hoogte van de servicekosten en nutsvoorzieningen zijn. De splitsing zorgt voor duidelijkheid van de stand van zaken tussen huurder en verhuurder, wat eventuele geschillen omtrent de huur en huurverhoging kan voorkomen.

Oneens met verhoging

Wanneer u het niet eens bent met de eindafrekening of de verhoging, is het mogelijk om hiertegen stappen te ondernemen. Allereerst is het verstandig om bezwaar bij uw verhuurder in te dienen. Levert dit niets op? Dan is het in principe mogelijk om binnen vier maanden naar de Huurcommissie te stappen. Ook is het mogelijk om uw huurgeschil aan de rechter voor te leggen.

Wilt u meer weten?

Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.