Ben ik als huurder verplicht om bemiddelingskosten te betalen?

Bij het zoeken van een huurwoning komt het regelmatig voor dat er een bemiddelingskantoor wordt ingeschakeld. Dit kantoor heeft als taak te bemiddelen tussen u en de verhuurder. De kosten die de bemiddelaar meestal probeert te vorderen op u als huurder - vaak aangegeven als bemiddelingskosten, contractkosten of administratiekosten - zijn niet in alle gevallen terecht. Wat u tegen onterechte bemiddelingskosten kunt doen, leest u in dit onderstaande artikel.

Wanneer zijn de bemiddelingskosten onterecht?

Een bemiddelingsbureau mag bemiddelingskosten voor een woning niet in rekening brengen bij twee partijen. Wanneer het bemiddelingskantoor dus voor de verhuurder werkt of voor zowel de verhuurder als voor u, dan is het niet toegestaan om de bemiddelingskosten in rekening bij u te brengen. Als het bemiddelingskantoor dus voor zowel de verhuurder als voor u bemiddelt, kunnen er geen bemiddelingskosten verhaald worden op u als huurder. Dit is bij de wet verboden. Dit was tot 1 juli 2016 nog wel toegestaan wanneer het om kamerverhuur ging. Als u dus voor 1 juli 2016 een huurovereenkomst heeft getekend voor het huren van een kamer, dan mocht het bemiddelingskantoor dus wel bemiddelingskosten bij u in rekening brengen.

Wanneer zijn de bemiddelingskosten wel terecht?

Als u expliciet opdracht geeft aan een makelaar of bemiddelingskantoor om een woning of kamer voor u te zoeken, kunnen de bemiddelingskosten terecht zijn. Het bemiddelingskantoor dient in dit geval wel echt actief voor u op zoek te gaan naar een kamer of woning. Hierbij telt het eigen woningaanbod dus niet mee. Het bemiddelingskantoor kan zoals gezegd enkel bemiddelen voor één partij. Indien dit niet het geval is, geldt dat de bemiddelingskosten hoogstwaarschijnlijk onterecht zijn.

Wat kan ik doen indien ik vermoed dat de kosten onterecht zijn?

Indien u als huurder toch bemiddelingskosten heeft betaald die onterecht op u verhaald zijn, heeft u het recht om deze kosten terug te vorderen. Dit dient binnen een termijn van vijf jaar te gebeuren. Het is verstandig om schriftelijk de betaalde bemiddelingskosten terug te vorderen. In de brief kan er een termijn worden gesteld voor betaling van de vordering. Houd er rekening mee dat u sterker staat wanneer u bewijs heeft van betaling van de bemiddelingskosten, zoals een bon of factuur. Ook een afschrift van overschrijving of afschrijving van de bemiddelingskosten kan goed dienen als bewijs.

Wilt u meer weten?

Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.