De (on)mogelijke verwijdering van de BKR-registratie

Een lening afsluiten met een BKR-registratie kan in sommige gevallen zeer lastig zijn. Zelfs als u een lening al heeft afgelost, dan blijven de gegevens nog vijf jaar zichtbaar bij Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit betekent dat ook betaalachterstanden gedurende deze vijf jaar zichtbaar zijn voor andere kredietverstrekkers. Wat als de gegevens bij het BKR niet juist zijn of de registratie een grote impact op uw leven heeft?

Stichting BKR

Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) beheert alle kredietgegevens in Nederland. Kredietverstrekkers hebben een wettelijke verplichting om iedere lening die zij verstrekken te melden bij het BKR. Het BKR heeft inzicht in al uw lopende leningen en in uw betaalgeschiedenis. Indien u een lening aan wil gaan, dan worden deze gegevens met de kredietverstrekker gedeeld. 

Wanneer word ik geregistreerd?

U wordt onder andere bij het BKR geregistreerd voor uw creditcard, private autolease, zakelijk krediet maar ook voor uw telefoonabonnement met toestel. Wel gelden er per soort krediet verschillende voorwaarden voor registratie. Zo wordt u bijvoorbeeld alleen geregistreerd indien de lening voor uw mobiele telefoon, die u in combinatie met uw telefoonabonnement heeft afgesloten, hoger is dan 250 euro. Daarnaast worden ook betaalachterstanden geregistreerd. 

Aanpassing en verwijdering van uw BKR-registratie

Via de website van het BKR kunt u kosteloos uw kredietoverzicht opvragen. Indien uw kredietoverzicht niet correct is, dan kan in beginsel slechts de kredietverstrekker dit herstellen bij het BKR. Als u in het verleden een betalingsachterstand had, staat dit vijf jaar in uw registratieoverzicht. Dit wordt een negatieve registratie genoemd. Deze registratie kan vergaande gevolgen voor u hebben indien u in deze periode een lening wilt afsluiten. Wanneer u geregistreerd staat met een betalingsachterstand, dan acht een kredietverstrekker de kans namelijk groot dat dit opnieuw gebeurt.

U kunt uw negatieve registratie in slechts twee gevallen laten verwijderen. Allereerst is dit mogelijk indien de negatieve registratie feitelijk niet juist is. Denk aan een geregistreerde betalingsachterstand, terwijl er geen sprake was van een achterstand. Ten tweede kunt u verzoeken om de negatieve registratie te laten verwijderen als u een groot belang heeft bij de verwijdering. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat u geen hypotheek of lening kan krijgen als gevolg van de negatieve registratie. De kredietverstrekker dient een belangenafweging te maken tussen het belang van de registratie en uw belang als consument. Er wordt hierbij naar verschillende omstandigheden gekeken. Zo wordt er onder andere gekeken naar of u vaker betalingsachterstanden op dit krediet had, maar ook de reden van uw betalingsachterstand en de hoogte en duur ervan zijn van belang. Indien u er niet uitkomt met de kredietverstrekker, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie van het BKR of zelfs aan de rechter.

U kunt dus een BKR-registratie laten verwijderen in twee gevallen. Indien de registratie onjuist is, of als u een groot belang heeft bij de verwijdering. Er zal dan een belangenafweging worden gemaakt bij de verwijdering. 

Wilt u meer weten?

Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met een lidmaatschap. U krijgt dan direct een jurist aan de lijn die kan adviseren over uw persoonlijke situatie.