Thema: Aankopen

 

Het consumentenrecht omvat wetten en regels die de consument onder andere beschermen bij aankopen. Er is sprake van een consumentenkoop als de koper een consument is en de verkoper handelt als een professionele verkoper. Denk bijvoorbeeld aan een consument die een iPad koopt bij de Mediamarkt.

Bedenktijd

Bij een consumentenkoop heeft een consument een wettelijke bedenktijd van 14 dagen bij aankopen die op afstand worden gedaan. Dit betekent dat een product dus niet fysiek in een winkel wordt gekocht. Consumenten die een aankoop online of telefonisch doen, kunnen bijna altijd een beroep doen op de bedenktijd. In deze bedenktijd is het voor de consument mogelijk om vooralsnog kosteloos van de koopovereenkomst af te zien. Niet in elke situatie kan er een beroep worden gedaan op de bedenktijd. Denk bijvoorbeeld aan producten die snel kunnen bederven of op maat gemaakte producten.

Ondeugdelijke zaken

Indien een product niet goed werkt is er waarschijnlijk sprake van een ondeugdelijk product. Als een product binnen zes maanden na aankoop kapot gaat wordt aangenomen dat het product bij aankoop al ondeugdelijk was. Als de verkoper het hier niet mee eens is zal hij dit moeten bewijzen

Een consument kan bij een ondeugdelijke zaak een beroep doen op de wettelijke garantie, waarbij in ieder geval een kosteloze reparatie verzocht kan worden. Indien een reparatie geen uitkomst biedt, kan er naar vervanging gekeken worden. Mocht vervanging ook geen mogelijkheid zijn of weigert de verkoper hieraan mee te werken, dan mag de koopovereenkomst ontbonden worden. De wettelijke garantie is gelijk aan de levensverwachting van een bepaald product.

Heeft u een vraag over aankopen? Bel ons dan op 0900-1966 of gratis met Een Zorgeloos Jaar™.